LET OP: DEZE INFORMATIE GAAT OVER HET JAAR 2025
Niet-gecontracteerd
In 2025 heeft Innova GGZ geen contracten met zorgverzekeraars afgesloten. Dit betekent dat wij volledig onafhankelijk werken en geen afspraken hebben met verzekeraars over vergoedingen of tarieven. Wij leveren zogezegd niet-gecontracteerde zorg. Iedereen in Nederland is wettelijk verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Daar staat tegenover dat een ieder jaarlijks in december de keuze heeft om voor het nieuwe kalenderjaar van verzekeraar en/of polis te wisselen. Heb je een naturapolis afgesloten dan wordt maar een deel van de kosten door je verzekeraar vergoed (meestal tussen de 60 tot 70%) en heb je dus te maken met een eigen bijdrage. Bij een budgetpolis kan deze vergoeding zelfs nog lager uitvallen (tot 50%). In 2025 zijn er geen restitutiepolissen meer beschikbaar. De combinatiepolis heeft na de afschaffing van de restitutiepolis meestal de hoogste vergoedingen (meestal tussen de 70 tot 76%). Mocht je hier meer informatie over willen, dan kun je kijken op de website van Contractvrijepsycholoog.nl, hier heeft men (weliswaar voor vrijgevestigde psychologen) een mooi overzicht gemaakt van de verschillende polissen voor het nieuwe jaar en bijbehorende vergoedingspercentages bij niet-gecontracteerde zorg. Let op, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend, maar het geeft wel een aardige richting. Mocht je hier vragen over hebben, dan kun je ons natuurlijk ook altijd even bellen. We vinden het belangrijk om transparant te zijn over kosten en vergoeding.
Innova GGZ hanteert de tarieven zoals deze jaarlijks door de NZa worden bepaald. Afhankelijk van je zorgpolis, krijg je (na betaling van het eigen risico) dus een bepaald percentage vergoed. De overige kosten zijn voor eigen rekening (of die van je werkgever). Hierbij kunnen aanvullende voorwaarden gelden, zoals een zorgmachtiging, waarbij de verzekeraar toestemming moet verlenen alvorens te kunnen starten met behandeling, informeer hiernaar bij je verzekeraar.
Facturatie en declaratie
Innova GGZ biedt dus ongecontracteerde zorg en kan daarom niet direct afrekenen met de verzekeraar. Je ontvangt 2-wekelijks een factuur met daarop een duidelijk overzicht met wie jij (en/of je naasten) afspraken en/of contacten hebt gehad. De gehanteerde betalingstermijn is 14 dagen. We adviseren daarom je factuur direct na ontvangst in te dienen bij je zorgverzekeraar om de declaratie vlot uitgekeerd te krijgen, zodat je de rekening ook weer tijdig aan ons kunt betalen. Bij onverhoopte problemen in het declaratieproces vragen wij altijd zo snel mogelijk hierover met ons in contact te treden zodat we samen kunnen kijken naar een oplossing.
Bedragen
Het is belangrijk om je te realiseren dat genoemde bedragen indicatief zijn en dat de uiteindelijke kosten hier vanaf kunnen wijken, bijvoorbeeld wanneer de gesprekken korter of langer duren òf wanneer deze niet op kantoor maar buiten kantoor plaatsvinden. Er kunnen dan ook geen rechten worden ontleend aan de genoemde indicatieve kosten.
Om duidelijk inzicht te krijgen in de kosten en vergoeding is het belangrijk om de volgende pagina door te nemen zodat je weet hoe het traject van aanmelding tot behandeling eruit ziet: Meer informatie » Het zorgtraject bij Innova GGZ
Innova GGZ wil transparant zijn over de kosten en vergoeding en daarom vind je onderstaand een antwoord op veelgestelde vragen.