Je hebt niet alleen een psychische hulpvraag maar waarschijnlijk ook specifieke wensen ten aanzien van je behandeling. Wij hebben ook zo onze eigen visie op hoe goede zorg georganiseerd zou moet worden. Dit alles bij elkaar vormt de basis voor jouw traject bij Innova GGZ. Om tezamen maximale keuzevrijheid te hebben in de opzet van jouw behandeling - en dus écht zorg op maat te kunnen leveren - willen we zoveel mogelijk onze eigen koers kunnen bepalen. Mede daarom heeft Innova GGZ vooralsnog geen contracten met zorgverzekeraars afgesloten. Wij leveren zogezegd niet-gecontracteerde zorg.
Iedereen in Nederland is wettelijk verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Daar staat tegenover dat eenieder jaarlijks in december de keuze heeft om voor het nieuwe kalenderjaar van verzekeraar en/of polis te wisselen. Heb je een naturapolis afgesloten dan wordt maar een deel van de kosten door je verzekeraar vergoed (meestal tussen de 50 tot 70%) en heb je dus te maken met een eigen bijdrage. Bij een budgetpolis is deze eigen bijdrage soms nog wat hoger.
Innova GGZ hanteert de tarieven zoals deze door de NZa zijn bepaald. Wanneer je een zuivere restitutiepolis hebt, dan krijg je wel 100% van de behandeling (met uitzondering van het eigen risico) vergoed. Hierbij kunnen aanvullende voorwaarden gelden, zoals een zorgmachtiging, waarbij de verzekeraar toestemming moet verlenen alvorens te kunnen starten met behandeling.
Bekijk de volgende pagina voor een overzicht van de beschikbare restitutiepolissen: https://zorgvergelijker.online/zorgverzekering-2024/zuivere-restitutiepolis/ Je kunt tot en met 31 december 2023 nog wisselen van zorgverzekeraar.
LET OP; een aantal verzekeraars met een restitutiepolis in 2023 heeft deze vervangen door een combinatiepolis in 2024 en dit kan negatieve gevolgen hebben voor de vergoeding van je zorgtraject bij Innova GGZ. Controleer dus zelf goed of dit aan de orde is in jouw geval! Mocht het onduidelijk zijn, neem dan contact op met je zorgverzekeraar en weet dat onze baliemedewerkers ook altijd bereid zijn om even mee te denken en/of vragen te beantwoorden.
Facturatie en declaratie
Innova GGZ biedt dus ongecontracteerde zorg en kan daarom niet direct afrekenen met de verzekeraar. Je ontvangt maandelijks een factuur met daarop een duidelijk overzicht met wie jij (en/of je naasten) afspraken en/of contacten hebt gehad. De gehanteerde betalingstermijn is 14 dagen. We adviseren daarom je factuur direct na ontvangst in te dienen bij je zorgverzekeraar om de declaratie vlot uitgekeerd te krijgen, zodat je de rekening ook weer tijdig aan ons kunt betalen. Bij onverhoopte problemen in het declaratieproces vragen wij altijd zo snel mogelijk hierover met ons in contact te treden zodat we samen kunnen kijken naar een oplossing.
Let op: De regeling voor de kwijtschelding van 20% van de eigen bijdrage geldt NIET voor 2024.
Bedragen
Het is belangrijk om je te realiseren dat genoemde bedragen indicatief zijn en dat de uiteindelijke kosten hier vanaf kunnen wijken, bijvoorbeeld wanneer de gesprekken korter of langer duren òf wanneer deze niet op kantoor maar buiten kantoor plaatsvinden. Er kunnen dan ook geen rechten worden ontleend aan de genoemde indicatieve kosten.
Om duidelijk inzicht te krijgen in de kosten en vergoeding is het belangrijk om de volgende pagina door te nemen zodat je weet hoe het traject van aanmelding tot behandeling eruit ziet: Meer informatie » Het zorgtraject bij Innova GGZ
Innova GGZ wil transparant zijn over de kosten en vergoeding en daarom vind je onderstaand een antwoord op veelgestelde vragen.